Szeretettel köszöntelek a Spirituális valóság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is hozzánk
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz.
Várunk minden fontos infót!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Spirituális valóság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Spirituális valóság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is hozzánk
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz.
Várunk minden fontos infót!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Spirituális valóság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Spirituális valóság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is hozzánk
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz.
Várunk minden fontos infót!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Spirituális valóság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Spirituális valóság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is hozzánk
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz.
Várunk minden fontos infót!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Spirituális valóság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A mandala lélektana
A mandala szó szerinti jelentése: kör. Valójában nem más, mint egy meglehetősen bonyolult
rajzolat, amely egy külső övből és egy vagy több egymásba rajzolt körből áll, melynek közepén
egy négy háromszögre osztott négyzet van; a háromszögek belsejében, valamint a mandala
közepén újabb körökben isten alakok vagy jelképeik láthatók. Ez a szerkezet végtelen számú
változatot enged meg: némelyik mandala labirintusra hasonlít, mások palotára, bástyákkal,
tornyokkal és kertekkel, virágminták szerepelnek kristályszerkezetek helyett, és olykor
felismerni lehet a gyémántot és a lótuszvirágot is.
A legegyszerűbb mandala a yantra ("megtartásra szolgáló tárgy", "eszköz", "szerkezet"). Ezt a
hinduizmus által alkalmazott diagramot fémre, fára, bőrre, kőre, papírra rajzolják, vésik, vagy
egyszerűen a földre írják, vagy falra karcolják. A yantra szerkezetét tekinthetjük a mandala
vonalas paradigmájának: voltaképp háromszögek sora alkotja több egymásba rajzolt kör
közepén, egy négy "kapuval" ellátott négyzet belsejében. A lefelé mutató háromszög a yonit,
vagyis Saktit jelképezi, a fölfelé mutató pedig a férfielvet, a lingamot és Sivát, míg a középpont
(bindu) a megkülönböztethetetlen Brahmant. Ezek szerint a yantra szimbolikája a kozmikus
megnyilvánulásokat jelképezi az őseredeti egységből kiindulva.
A mandala ugyanezen jelképiséget alkalmazza többféle, de egymással megfeleltethető síkon.
Nem más, mint az univerzum térképe. Külső öve egy "tűzkorlát", mely egyrészt megakadályozza
a be nem avatottak bejutását, másrészt pedig azt a metafizikai tudást jelképezi, amely "elégeti" a
tudatlanságot. Ezután egy "gyémántöv" következik, a gyémánt a legfőbb tudat, a boddhi, a
megvilágosodás jelképe. Rögtön a gyémántöv belsejében húzódik egy kör, amelynek mentén
nyolc temető látható, a szétszórt tudat nyolc aspektusának szimbólumai, a temető ikonográfiai
motívuma főképp a rémisztő istenségek mandaláin tűnik fel. Ezután egy levélöv következik a
szellemi újjászületés jelképeként. Ez utóbbi körnek a közepén található a tulajdonképpeni
mandala, amelyet "palotá"-nak is neveznek, vagyis az a hely, ahol az istenek képei láthatóak.
A "palota" szélén nyílik a négy főkapu, melyeket rémisztő képek védelmeznek: a kapuőrök.
Szerepük kettős: egyrészt oltalmazzák a tudatot a
tudattalan bomlasztó erőivel szemben, másrészt
támadó szerepük is van: a tudatnak, ha úrrá akar lenni
a tudattalan világán, harcot kell vívnia. Olykor a
mandala belsejében lévő istenségek is ijesztőek, velük
találkozik az ember a halála után a bar-do
állapotában. A kapuőrök s a rémisztő istenek kiemelik
a mandalába való behatolás beavatási jellegét.Minden beavatás feltételezi az egyik létmódból a
másikba való átmenetet, ám ezt egy sor kisebbnagyobb
próbatétel előzi meg, amelyet a jelöltnek ki kell állnia. A beavatás jellegzetes próbája a
"küzdelem a szörnnyel" (ami a harci beavatásokban szó szerint értendő). Tantrikus síkon a
"szörnyek" a tudattalannak az egyetemes "üres"-ből jövő erőit képviselik, és a tét az általuk
keltett félelem lebírása.
Számos mandalának világosan labirintus jellegű a rajzolata. A labirintus rituális funkciói közül
kettő különösen érdekes ebből a szempontból: egyrészt az, hogy a túloldalt jelképezi, bárki lép is
oda be a bevatás révén, az valódi halálnak és feltámadásnak lesz a megvalósítója, másrészt pedig
egyfajta "védőrendszert" képvisel, mind spirituálist (a gonosz szellemek és démonok, a káosz
erői ellen), mind anyagit (az ellenségekkel szemben). Ebből a szempontból nézve a mandala
szerepe is kettős: egy földre rajzolt mandalába való belépés beavatással ér fel, másfelől "megvédi"
a tanítványt minden romboló erővel szemben, egyszersmind segíti az összpontosításban, hogy
megtalálja saját "középpontját".
A mandala liturgiája bizonyos számú rítusból áll. Gondosan kiválasztják a mandala
megrajzolásának területét, amelynek simának kell lennie, kövek és fű nélkül; ez a
transzcendentális sík megfelelője. Tudjuk, hogy a sík terület a paradicsom és minden más
transzcendens világ megfelelője, míg a hegyrajzi domborzatok a teremtést, az alakzatok és az idő
megjelenését jelzik. A mandalában tehát a paradicsom képét láthatjuk, annak többféle jelképe is
megjelenik rajta. Ilyen például a "démonok kiűzetése" is. Tőlük úgy tisztítják meg a területet,
hogy megidézik a Földistennőt, ugyanazt, akihez Buddha is fordult, vagyis megismétlik Buddha
példaértékű tettét, a föld pedig "Gyémántfölddé" változik. Megtéve ezeket az előkészületeket, a
mandalát két kötél segítségével rajzolják meg. Az egyik kötél fehér, ez jelzi a mandala külső
határait, a másikat öt különböző színű zsinórból fonták. Színes rizsporral is megrajzolható az
ábra. A háromszögbe becses és illatos anyagokkal, szalagokkal, virágokkal, ágakkal teli vázákat
állítanak az istenek "leszállóhelyéül".
A beavatás valamely kedvező napon történik, egy tengerhez vagy folyóhoz közel fekvő helyen.
A ceremónia napjára virradó éjszakán a tanítvány a "nirvánába lépő Buddha" testhelyzetében
alszik el, másnap elmondja álmát gurujának, s a beavatás csak akkor mehet végbe, ha az az álmot
kedvezőnek találja. A tulajdonképpeni szertartás egy sor megtisztulással és áldozattal veszi
kezdetét. A guru mantrákkal megtisztítja a tanítvány szerveit(U a harmadik szemre, I,A,R,AN a
szakrális csakrára) és megtisztítja a rituális tárgyakat is, főként a vázákat. A "győzelmi edényt" a
mandala közepére állítja, és illatszerekkel, tömjénnel tiszteli meg. A fehérbe öltözött tanítvány
fejére a guru virágfüzér koronát helyez. Ezután a tanítvány virágokkal és arannyal díszített kis
mandalát rajzol tisztelete jeléül mestere lába köré, majd fölajánlja magát neki egy - ha csak
lehet, a saját családjához tartozó - fiatal lánnyal együtt. A mester öt csepp ambróziát (vagyis öt
szent anyagot) tesz a tanítvány nyelvére a megfelelő mantrák kíséretében, a tömjént pedig más
mantrákkal szenteli meg. Azután a "tomboló istenek általi megszállottságot" idézi elő. Vajrapani,
a haragvó isten hatalmába keríti a tanítványt, miközben a bizonyos mantrákat ismételget, és
hevesen zihál, majd énekelni és táncolni kezd, a tomboló istenségek hagyományos mozdulatait
utánozva. E rítus révén a tudattalan erői árasztják el a tanítványt, aki szembeszállva velük
"elégeti" minden félelmét és aggályát. Ezután megidézi az öt békés istent, és újra megleli
nyugalmát. Ha a megszállottság túl sokáig tartana, akkor a guru az OM AH HUM mantra által
fölszentelt virággal érinti meg tanítványa homlokát. Aztán beköti szemét és egy virágot ad a
kezébe, amit a tanítvány a mandalába dob;az a rész, ahová a virág esik, arra az istenségre utal,
aki különösen kegyes lesz a beavatás során.
A mandalába való lépés hasonlít minden "közép felé haladáshoz". A mandala középpontja annak
a végtelen apró pontnak felel meg, amelyen az axis mundi, a világtengely merőlegesen áthatol.
Ehhez közeledve a világ közepe felé halad a tanítvány, aki mióta a mandalába lépett, szent
térben tartózkodik, az időn kívül, az istenek pedig alászálltak a vázákba. Egy sor meditáció segít
a tanítványnak, mikre előre felkészült, hogy szívében megtalálja az isteneket: látomásában
tanúja annak, hogy az istenek tulajdon szívéből felemelkedve betöltik a kozmikus teret, majd újra visszatérnek belé. Más szóval megvalósítja a világok keletkezésének és pusztulásának örök
folyamatát, aminek révén beléphet a kozmikus nagy idő ritmusába és megértheti annak
ürességét.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Ki a tisztánlátó?
Indiai Pálmalevél
Karma, Inkarnáció, Reinkarnáció 2. rész
Karma, Inkarnáció, Reinkarnáció 1.rész